آیت الله «خاتمی»:

مقصود امام خمینی از عبارت «صدور انقلاب» گفتمان سازی جهانی بود

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه معمار کبیر انقلاب نه تنها برای ایران بلکه برای جهان بشری گفتمان آفرید، گفت: مقصود امام خمینی از عبارت «صدور انقلاب» همین گفتمان سازی جهانی بود و امروز بعد از گذشت ۳۲ سال از رحلت امام شاهد صدور گفتمان انقلاب به کشور‌های منطقه هستیم.
کد خبر: ۴۶۰۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲ - 03June 2021

مقصود امام از عبارت «صدور انقلاب» گفتمان سازی جهانی بودبه گزارش دفاع‌پرس از رشت، آیت الله «سیداحمد خاتمی» عضو فقهای شورای نگهبان امروز پنج شنبه (13 خرداد) در مراسم استانی سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و گرامیداشت بیستمین سالگرد عروج آیت الله «صادق احسانبخش» که در مصلای رشت برگزار شد، اظهار داشت: آیت‌الله احسابخش نه فقط در شعار، بلکه در عمل ولایتمدار بود و کمک های هزار کامیونی گیلان به جبهه ها یکی از مفاخر این عالم مجاهد است.

عضو فقهای شورای نگهبان گفتمان سازی را از ویژگی های برجسته انبیاء دانست و تصریح کرد: گفتمان، فرهنگ نهادینه جامعه است که در عمق جان ها ثابت و استوار می شود.

وی عزاداری سیدالشهداء (ع) را یک گفتمان شیعی دانست و افزود: نخستین گفتمان انبیاء «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلوا عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَ إِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ» است، یعنی پیامبران آمدند تا جسم و جان بشریت را بسازند و رشد دهند. اگرچه مادیات جهان را فرا گرفته، اما انبیاء سربلند هستند و دین و معنویت موجود در جهان به برکت تلاش انبیاء برای گفتمان سازی است.

آیت الله خاتمی، عدالت را دومین گفتمان انبیای الهی دانست و خاطرنشان کرد: انبیاء از مردم می خواهند که خودشان در پی عدالت باشند، یعنی اگر عدالت به گفتمان رایج جامعه تبدیل نشود، عدالت در آن جامعه برپاشدنی نیست.

وی امام خمینی (ره) را تربیت یافته مکتب انبیاء و اوصیای الهی به ویژه اباعبدالله الحسین (ع) دانست و متذکر شد: هنر امام گفتمان سازی انبیاء بود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه معمار کبیر انقلاب در طول ۱۰ سال مدیریتش بر جامعه نه تنها برای ایران بلکه برای جهان بشری گفتمان آفرید، تاکید کرد: مقصود امام از عبارت «صدور انقلاب» همین گفتمان سازی جهانی بود و امروز بعد از گذشت ۳۲ سال از رحلت امام شاهد صدور گفتمان انقلاب به کشورهای منطقه هستیم.

وی گفتمان انقلاب را عامل ایستادگی و مقاومت ملت فلسطین و تبدیل انتفاضه سنگ به انتفاضه موشک دانست و خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی در یک مقطع توانست در هفت روز سه دولت را از پای درآورد، اما در جنگ اخیر علیه غزه، برای نخستین بار این صهیونیست ها بودند که تقاضای آتش بس کردند و فلسطینیان در این مقطع پیروز شدند؛ به زودی در مقاطع دیگر نیز شاهد پیروزی قدس و سقوط رژیم جعلی اسرائیل خواهیم بود.

عضو فقهای شورای نگهبان حضور ۷۰ درصدی مردم جنگ زده سوریه در انتخابات و رای قاطع به بشار اسد را از دیگر جلوه های صدور گفتمان انقلاب و مقاومت دانست و تصریح کرد: عربستان سعودی نیز که خیال می کرد هفت روزه یمن را به تسخیر خود در می آورد، هفت سال است که در باتلاق گیر کرده و یمنی ها با استفاده از گفتمان انقلاب اسلامی تا عمق ۱۵۰ کیلومتری خاک عربستان پیش رفته اند.

وی گفتمان انقلاب را یک فرهنگ جهانی دانست و ابراز داشت: برپایی مراسم ارتحال امام نوعی مانور و رزمایش برای پاسداری از این گفتمان است.

آیت‌الله خاتمی نخسین ویژگی گفتمان انقلاب را آوردن دین به صحنه زندگی دانست و متذکر شد: روشنفکران کار را به جایی رسانده بودند که در محافل علمی و دانشگاهی دین را افیون توده ها معرفی می کردند، اما امام خمینی دین را به صحنه جامعه آورد و ثابت کرد که دین جامعه را زنده می کند؛ در واقع امام راحل با استفاده از دین حکومت طواغیت را سرنگون کرد و بر ویرانه های آن ساختمان رفیع حکومت اسلامی را بنا نهاد.

وی با بیان اینکه جدایی دین از سیاست گفتمان رایج جامعه قبل از نهضت امام در سال ۱۳۴۲ بود، تاکید کرد: امام خمینی زمانی که سیاسی بودن انگ بود، دین را عین سیاست و سیاست را عین دین معرفی کرد و جدایی دین از سیاست را تکذیب رسالت انبیای الهی دانست.

امام جمعه موقت تهران دین و حکومت دینی را لازم و ملزوم هم دانست و تصریح کرد: امام گفتمان جدایی ناپذیری دین و سیاست را احیا کرد، اما جریان ارتجاع در پی معرفی نقطه مقابل گفتمان امام، یعنی گفتمان سکولار و جدایی دین از حکومتداری است.

وی جریان سکولار را جریانی خطرناک دانست که برگرفته از مسیحیت تحریفی است و افزود: پیامبران الهی از جمله حضرت عیسی(ع) هرگز از جدایی دین و حکومت سخن نگفتند.

آیت‌الله خاتمی جریان روشنفکری و جریان ارتجاع را دو تیغه گفتمان سکولار دانست و خاطرنشان کرد: خشک مقدس ها، یعنی کسانی که دین را نفهمیدند از امام حسین(ع) در مقابل یزید حمایت نکردند.

این مسئول دومین ویژگی گفتمان انقلاب را مردم سالاری دینی دانست و تاکید کرد: امام خمینی زمانی که گفتمان لیبرال دموکراسی بر غرب و گفتمان سوسیال دموکراسی بر شرق حاکم بود، گفتمان مردم سالاری دینی را مطرح کرد، یعنی مردم در چارچوب دین سرنوشت خودشان را تعیین می کنند.

عضو هیئت رئیسه خبرگان با بیان اینکه اصل ششم قانون اساسی به مسئله جمهوریت نظام و مردم سالاری پرداخته است، متذکر شد: انتخابات در جمهوری اسلامی از جلوه های برجسته مردم سالاری است.

وی انتخابات را جشن سیاسی ملت ایران دانست و ابراز داشت: هم در دوره ۵۷ ساله سیاه پهلوی و هم در دوره قاجار و قبل از آن مردم به حساب نمی آمدند و شاهان خودشان را ارباب کشور و ملت می دانستند؛ در چنین شرایطی آمریکایی ها و انگلیسی‌ها همه کاره بودند و ساواک نمایندگان مجلس را معرفی می کرد، اما به برکت گفتمان انقلاب اسلامی مردم صاحبخانه هستند و در ۲۸ خرداد برای سیزدهمین بار رئیس جمهور خودشان را انتخاب می کنند.

آیت‌الله خاتمی مردم را به مثابه آحاد ملت و شهروندان دانست و تصریح کرد: برخی مردم را فقط حزب و جناح و باند خود می دانند و در صورت پیروزی در انتخابات جمهوریت را قبول دارند و در صورت عدم پیروزی، جمهوریت را زیر سوال می برند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان براساس قانون وظیفه دارد در جریان انتخابات صلاحیت رجل سیاسی و مذهبی مدیر و مدبر را احراز کند، افزود: شورای نگهبان یک فیلتر قانونی است و کاندیداها باید صلاحیت قانونی داشته باشند لذا شورای نگهبان کاندیداها را رد نمی کند، بلکه صلاحیت آنان برای حضور در صحنه انتخابات را احراز می کند.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به شبهات مطرح شده علیه شورای نگهبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، تاکید کرد: بیش از ۴۰ سال است که شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل کرده و این ملت دو بار به قانون اساس جمهوری اسلامی رای داده است؛ لذا هجمه های انتخاباتی خللی در وظایف قانونی شورای نگهبان ایجاد نخواهد کرد.

وی خط دشمن را مایوس کردن مردم از انتخابات دانست و خاطرنشان کرد: دشمن فریبکار با شبهه مهندسی انتخابات به دنبال ایجاد یک فضای سرد و بی رمق در جامعه است، اما شورای نگهبان کف صلاحیت کاندیداها را تشخیص می دهد و مردم باید سقف صلاحیت کاندیداها که همان «اصلح» است را مشخص کنند.

آیت‌الله خاتمی مهندسی انتخابات توسط شورای نگهبان را تهمت و دروغ آشکار دشمن دانست و متذکر شد: وفاداران به انقلاب همواره خط دشمن را می خوانند و با حضور حداکثری خود پای صندوق های رای، دشمن را مایوس می کنند؛ بی تردید حضور در انتخابات یک واجب شرعی است، زیرا امام خمینی(ره) حفظ نظام را از اوجب واجبات می دانست.

وی حضور حداکثری پای صندوق های رای را یکی از مصادیق حفظ نظام دانست و اظهار داشت: حضور در انتخابات رای مجدد به نظام اسلامی است؛ البته در کنار حضور حداکثری، انتخاب اصلح هم مد نظر است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه امام و رهبری ویژگی های کاندیداهای اصلح را تبیین فرمودند، تاکید کرد: کاندیدای اصلح دلداده اسلام و انقلاب است، ولایتمدار است، گره از مشکلات مردم باز می کند، ملت را باور دارد، اعتقادش «ما می توانیم» است، استکبارستیز است، خستگی نشناس است، مدیریت جهادی دارد و شبانه روز برای مردم کار می کند.

وی سومین ویژگی گفتمان انقلاب را استکبارستیزی دانست و تصریح کرد: روحیه استکبارستیزی روحیه قرآنی است و امام خمینی آمریکا را مصداق استکبار و شیطان بزرگ می دانست؛ امروز شاهد افزایش شیطنت های آمریکا هستیم و باید همچنان در مقابلش ایستادگی کنیم.

آیت الله خاتمی قصه مذاکره را قصه سلطه، نه قصه پایان مشکلات کشور دانست و متذکر شد: ملت عاشورایی ایران هرگز روی ذلت را نخواهد دید.

وی ملت ایران را ملتی انقلابی و بصیر دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی در طول ۴۳ سال گذشته با همین بصیرت اداره شده و امیدواریم به مقصد نهایی آن که همانا حکومت جهانی ولی عصر(عج) است، برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار